ÚSTAV ČESKÉ STÁTNOSTI
PŘEDSTAVENÍ SVATOVÁCLAVSKÝCH
STUDIÍ - ÚSTAVU ČESKÉ STÁTNOSTI
Lidské
dějiny lze chápat také jako dějiny národů. Prvním parametrem, udávající povahu
historických událostí, je ráz krajiny. Od počátku si je člověk vědom hranic
území (prostoru), kde žil on sám, jeho rodina a jeho kmen. Druhým parametrem je
čas, protože dějinná událost probíhá nejen někde, ale i někdy. Člověk si byl
také vždy vědom toho, že má předky (otce, matky, babičky, dědy) a následovníky
(děti, vnoučata). Právě uvnitř národa a v rámci jeho vzájemných vztahů s jinými
národy se tvoří dějiny. Národy (neboli etnosy) jsou tak skutečnými účinkujícími
na jevišti dějin.
Často se neprávem říká, že jsme malou
nevýznamnou zemí, o kterou se nikdo nezajímá. Přitom naše vlastní dějiny nás
učí, že náš úděl v sobě spojuje prvek národní i geografický. Jsem jedinou zemí
světa, jejíž obrysy jsou vidět z vesmíru (míněno česká kotlina) a jak správně
odtušil český král a římský císař Karel IV. je naší dějinnou rolí obývat tento
výjimečný geoprostor v srdci Evropy. Proto například definoval součásti Zemí
koruny české jako nedělitelné části království.
Češi vždy vnímali nadčasovou ideu
svého státu, jako nejvyšší projev vitality národa a osobnost knížete Václava
svatého ("dědice českého") byla po staletí chápána jako symbol a
záštita této národní svébytnosti a české státnosti. Václavova osobnost po
staletí přirozeně spojovala všechny pozitivní síly české společnosti bez
rozdílu postavení, majetku i vyznání.
Svatováclavská studia by měla být institucí
celostátního významu a měla by mít celonárodní charakter. Takovému poslání
odpovídá i prestižní a symbolické místo jeho sídla.